fredag 20 januari 2012

Ska fåglar stoppa en nationell kanotstadion

Läste i byggdebladet ( JP) att kommunens ekolog försöker sätta stop för en länge efterlängtad nationell kanotstadion vid rocksjön här i Jönköping. Förutom hockeyn skulle jag vilja påstå att det är kanotsporten som satt Jönköping på idrotts kartan. Just nu är det väl framför allt Anders Gustafsson och Sofia Paldanius som dominerar och frågan är ju hur många tävlingar eller träningspass de har gjort på rocksjön.

Det fanns en tid då hela landslaget mer eller mindre kom från Jönköpings kanot klubb. Under det glada 60-talet och 70-talet var det Gunnar Utterberg, Tyrone Ferm, Per Larsson och hans bröder Anders och Kenneth som såg till att det landade både EM, VM samt OS medaljer i Jönköping

Det är ju konstigt att det är just kanotisterna som förstör för fåglarna och inte alla industrierna runt sjön. Man kan ju tycka att E4 mot Stockholm som passerar jämte sjön också borde störa, men nä det är det höga och våldsamma ljudet från kanotister som stör fågellivet....

Nu kanske vän av ordning undrar varför detta utspel. Jo kanot tillsammans med styrkelyft och handboll har alltid varit mina favorit sporter. Jag har själv spenderat otaliga timmar på vättern.i min kanot. Nådde aldrig någon högre nivå men alltid uppskattat kanotsporten

Här nedan kommer en liten presentation av Anders Gustafsson jag hittade på YouTube


Inga kommentarer: