lördag 12 september 2009

Skördetid i växthuset


Jag vet att det var ett bra tag sedan jag gjorde några inlägg här i bloggen. Vi , det vill säga min älskade sambo Annika och jag har haft det ganska körigt med två sjuka mödrar vilket tar ordentligt på krafterna. Men för att försöka att kompensera detta så får jag göra lite mera inlägg nu framåt. Som ni alla vet som läser min blogg så odlar jag chili i mitt växthus. Förutom att torka chilifrukterna inför vintern vill jag nu ge er ett tips....


LÄGG IN CHILI I VITVINS VINÄGER....
.
Detta behöver du...
Ca 600g chili frukter
1 L vinäger
5 st Lagerblad
15-20 svartpeppar korn
6 msk råsocker

Du gör så här...
Plocka eller köp din chili, skiva frukterna i ca 5mm tjocka skivor. Koka upp vatten och häll detta över frukterna, låt stå och dra ett par minuter, och sedan av vattnet. Sätt på ugnen på 100 grader och ställ in den burk du skall använda.. blanda råsocker och vinäger så att sockret löser sig. Varva chili , lagerblad och pepparkorn häll på lagen låt stå i kylen ca 14 dagar innan du använder dem. passar perfekt på pizza eller till tacos

1 kommentar:

Annika kort & gott sa...

ÄNTLIGEN ett inlägg från dig. Vill se massor av fler inlägg framöver nu, med fina bilder från växthuset och goda recept.

PUSS