lördag 12 december 2009

2:a julbordet avklarat eller de kallar sig för kockar

Med risk för att trasha en hel yrkes kår så skriver jag detta inägg. I går fredag var det dags för julbordet på jobbet. Detta skulle intagas på Björkhaga i mullsjö ca 3 mil norr om vätterns pärla. Vi har varit där innan och varit nöjda, man kan ta sillarna t.ex, klockrena fisken i övrigt toppen. Även övrigt av det kalla fick godkänt.

Men för F...n på ren svenska ska det vara så j..vla svårt att göra köttbullar, de var ju som gummibollar och inte köttbullar. Ska det vara så svårt att fatta att en janson skall smaka anjovis annars kan man lika gärna göra en potatis gratäng... och till slut varför, varför kokar man sönder brunkålen och rödkålen. Nä skärp er, detta är grundläggande matlagning som man förutsätter att kockar kan fixa, kan vi som är hobby utövare lyckas med detta så borde ni som är proffs göra det.....

Hur lyckas man då enligt hobby utövaren Andersson med köttbullar och janson...

Köttbullar...
# Använd vitt bröd inte ströbröd kör det med kniven i matberedaren blanda med mjök och gärna lite gräddde, skall vara kladdigt nära på rinnande
# Hitta rätt mix mellan mellan brödblandningen och färs
# använd lökpulver i stället för färsk lök och krydda ordentligt. själv tar jag dijon senap i mina till jul, en höjdare....

Janson...
# står det 4 filer anjovis i receptet, ta det dubbla plus spadet
# Var försiktig med saltet
# Använd vispgrädde ingen matlagnings grädde eller annat tjafs

Ho ho ho från julköket. Å lycka till ...Putte...

1 kommentar:

Anonym sa...

Hej Patrick!!

Bra att få tips av dig på hur en Janssons ska göras!
Risken finns ju att bebisen inte behagar komma och då sitter vi här hemma och lite julmat måste ju göras!!
Själv ska jag äta julbord på Guvenören ikväll, det andra i hela mitt liv, får väl se hur jag upplever det.... Ta hand om dig och hälsa din sjuka sambo!! Kram Lina Mrak