söndag 6 december 2009

-2009- års första julbord

Då var det första julbordet för i år avklarat. Detta julbord intogs och avnjöts i Karlshamn på Karlmans restaurang. Det är andra året i rad som vi tar en tripp till karlshamn för lite jul shopping och detta julbord....
Varför nämner jag nu detta i min blogg? Jo de har en sill på detta julbord som gör det värt att åka till karlshamn ända från Jönköping. En "päron sill" som inte går av för hackor, den får visserligen i år dela titlen som årets sill med en "glögg sill" som även den var väldigt god..
Sedan kan jag nämna att personalen är toppen och lokalen är väldigt trevlig, så har ni vägarna förbi karlshamn eller bor i närheten prova på karlmans julbord..
Jag blev ju "lovad" receptet men tji fick jag så här kommer mammas/ mormors klassiska jul sill
Detta behöver du:
1 burk inläggnings sill
3 rödlökar
ca 15-25 kryddpeppar korn
Strösocker
Perstorps ättika
Vatten

Så gör du:
Halvera och skala lökarna, samt skiva i tunns skivor. Skölj sillarna noga och dela i lagom portions bitar. Varva sill bitar med lök och kryddpeppar korn i en burk som du gjort rent ordentligt. Gör en vanlig 3,2,1 lag av ättikan och sockret samt vattnet. Slå detta över burken och låt dra minst 3 dagar innan ni smakar
-Lycka till - :::Putte:::

Inga kommentarer: