torsdag 23 september 2010

Respons på kommentar av anonym

Man kan urskilja den avundsjuka, patetiska lilla människan bakom försöken att argumentera(förlåt, argumenterar gör man väl med sakliga argument).Man bör ju ha svårt att bli tagen på allvar när man vräker ur sig ord som egoistiska,svartfot och kräk.Man kanske till att börja med skall fråga sig är jag den som hjälper till, inte sätter mig själv först utan egen agenda, utan hänsyn till mina "kamrater".Angående facket och uträde handlar inte allt om ekonomi. Man kan tycka att det är en organisation som borde ta till sig att det är 2000-talet numera. Man kan inte leva kvar i det förgångna och tro att alla sympatiserar med det. Argumentera gärna men använd inte dina egna tillkortakommanden. "En som är glad att beviljats Utträde"
Av Anonym på
tre saker som stör mig kl. 11:36

Om du läste rubriken på detta inlägg så var det "tre saker som stör mig" alltså inget allmänt politiskt inlägg. Tre saker som jag vet att fler än jag tycker, kanske andra inte har samma ordval, men tankarna finns där. Du, vem du nu är som inte vågar att säga vem du är, fast jag tror jag vet vem du är ändå. Skönt att du reagerade för då är du väl både egoist och svartfot, dvs skall ha av kakan men inte bidraga med ingredienser.

Vad menar jag med det då?? Jo du arbetar säkert på en arbetsplats där det finns kollektivavtal och säkerligen något lokalt ombud eller klubb. Om du nu gått ur facket hoppas jag att du fortsättningsvis tackar nej till det som förhandlats fram i lokala förhandlingar av ombud eller fack klubb. Varför då? Jo kakan är resultatet av centralt och lokalt fackligt arbete och ingredienserna är din fackavgift. Tyvär så måste även oorganiserade få del av det centrala avtalet för det gäller samtliga anstälda på arbetsplatsen på respektive avtalområde.

Du liksom jag vet att det finns ingen oorganiserad (svartfot) som tackar nej till de lokala avtalen men kanske du som verkar vara så redig och duktig kan vara den första.

Sedan angående facket och anpassning till 2000-talet så skulle jag vilja påstå att du har fel, facket är väl den av parterna på arbetsmarknaden som anpasat sig bäst till 2000-talet. Det är väl i så fall de svenska arbetsgivarna som lever sin existens i en utopi.

Speciellt små arbetsgivare vill ju att arbetstagarna skall stå med mössan i hand och tacka för att de får komma och arbeta hos dem. Det är väl bara att lyssna på olika företrädare för småföretagrna så hör man vilka översittare det är. Så facket är annpassat till 2000-talet men tyvärr ej vissa arbetsgivare

Men jag kan tänka mig att du stör dig på att facket eller i alla fall de flesta av LO-förbunden ger bidrag till SAP. Men frågan är ställd men ej besvarad, vem eller vilket kom först hönan eller ägget. Det var LO som bildade SAP för att kunna påverka politiskt, för att skapa de förutsättningar vi har i dag på arbetsmarknaden...

Sedan vill jag bara tillägga att gillar du inte min blogg och mina inlägg så behöver du ju inte komma hit och läsa heller.

Inga kommentarer: