söndag 18 september 2011

Vad är ett gott ledarskap

I olika skeden i livet stöter vi på olika ledare, det kan vara inom idrotten eller politiken på arbetsplatsen. Just nu går mina tankar kanske närmast till de som vill vara ledare på en arbetsplats eller försöker vara ledare.

Kanske är det redan nu bäst att skriva att jag inte syftar på någon speciel person, annars får man väl kommentarer från anonymma läsare som  kritiserar mig och mina fantastiska tankar. Fast det bästa är att den bittra läsaren blev uthängd a en av sina närmaste kollegor hahaha fan var jag blev nöjd då..

Tillbaka till ledarskaps frågan. Enligt mig så skall en bra ledare på en arbetsplats vara rak, ärlig, öppen, klara av att ta kritik. Han/Hon skall även kunna ge konstruktiv kritik som leder till utveckling och inte demolering av sina kollegor.

Han/hon skall även ha vanligt folkhyfs. Att säga godmorgon, hej , hej då är något grundläggande. Att fatta att man arbetar med människor och inte bara produkter eller siffror; ja fattar man inte detta borde man inte ta på sig ledarskapet.

Tyvärr måste man väl påstå att man råkat ut för allt för många som tror att de varit ledare, men tvärtom så har det de kallar ledarskap förstört mer än det gjort nytta. Och det som skrämmer mig mest är att denna typen av ledare finns även nu 2011

Man kan faktiskt påstå att nya ledare skapar sig en struktur som liknar de kriminella MC gängens. Alltså prospekts, hangarounds och olika typer av små bossar. Liksom MC kulturen så är det de omkring som får göra skiten, eller så hittar de på egen skit för att imponera.

Sedan så har vi svansarna. De som släpper allt när den tilltänkta eller nya ledaren kommer. Man släpper allt för att visa hur duktig man själv är. Svansen missar inte en chans för att baktala kollegor.

Jaja, detta var mina tankar om ledarskap. Kanske du inte tycker som jag.  Får du chansen att bli ledare, ta den!!! Men glöm inte var du kommer ifrån och låt det inte stiga DIG åt huvudet. Den bästa chefen jag någonsin haft sa en gång "allt är ledningsberoende, det går inte att tvinga någon till något som du inte själv kan leva upp till som ledare".

Inga kommentarer: