fredag 13 april 2012

Mumsig tacopaj

Hustrun i huset är torsk på allt som har med tacos att göra. Oavsett om det är hårda eller mjuka skal, paj, gratäng eller vanliga tacos får hon ett stort leende på läpparna när jag säger att det blir tacos i någon form.

Ibland får även en matlagningsnörd som jag falla för fredagstrycket från övriga svenska folket och äta tacos. Den form som jag gillar bäst är tacopaj och idag bjuder jag på vårt bästa recept.

Mumsig tacopaj
Skalet:
150 g Smör
3 dl vetemjöl
1 tsk paprikapulver
2 msk vatten

Gör så här:
Sätt ugnen på 225°.
Hacka ihop smör, mjöl och paprikapulver till en grynig massa i matberedare (eller för hand om man är lite macho). Tillsätt vatten och arbeta snabbt ihop till en smidig deg.
Tryck ut degen i en pajform eller ugnsfast form, ca 30 cm i diameter. Gör några hål i degen med en gaffel.
Ställ formen i kyl ca 30 min.
Förgrädda pajskalet i mitten av ugnen ca 12 min.


Fyllningen:
500 gram köttfärs
1 lök
1 sats kryddblandning (vi använder inte färdig utan gör egen, recept finns här)
1 dl vatten
Finhackad jalapeño efter tycke och smak
2 dl creme fraiche med paprika och chilismak

1 dl creme fraiche
2 dl riven västerbottensost
Körsbärstomater


Gör så här:
Stek köttfärs och lök. Tillsätt kryddblandning och vatten och låt sjuda ihop.
Blanda i finhackad jalapeños.
Häll fyllningen i skalet, skiva körsbärstomater tunnt och lägg på köttfärsen.
Blanda creme fraiche och västerbottensost och bred sedan över tomaterna.
Grädda i 225° 25 minuter eller tills osten fått fin färg.
 
Avnjuts bäst med en riktigt god sallad!
...Putte...

Inga kommentarer: