måndag 23 juli 2012

Min potatissallad

Jag får så mycket positiv feedback på min potatissallad så jag har bestämt mig för att lägga ut receptet här på bloggen.

Detta behöver du
1 äggula
1 vitlöks klyfta
1,5 rödlök
ca 1 dl solrosolja
ca 1 dl rapsolja
1 msk vinäger av valfri sort
1 msk dijonsenap
2,5 dl crème fraiche
3 st äpplen (jag använder pink lady)
ca 1 kg färsk potatis
1 knippe gräslök
svartpeppar
salt

Så här gör du 
Se till att ägget och oljan är rumstempererade. 
Lägg äggula och riven vitlök, senap och vinäger i en skål och vispa ihop till ett lätt skum.
Börja tillsätta olja i en tunn stråle, var försiktig med oljan till att börja med. 
När bladningen har tjocknat till en majonnäs tillsätter du creme fraiche. 
Skala och hacka rödlök och äpplen och lägg ner i blandningen. 
Tärna den kokta potatisen och blanda ner.
Tillsätt fin hackad gräslök och smaka av med salt och rikligt med grovmalen svart peppar.

LYCKA TILL
*** Putte***

Inga kommentarer: